Góra-Radunia-śleża-sobótka-1024x576

Góra Radunia. Młodsza siostra Ślęży, ale również posiadająca swoje walory. Wiele osób/znajomych nigdy nie było, a nawet nie słyszało o tej przyjemnej górce. Czas więc ją przedstawić i wyciągnąć spod cienia Ślęży.

Radunia ma 573 m n.p.m, a drogę na ten niski szczyt zacząć można z Przełęczy Tąpadła. Samo wejście trwa, w zależności od tempa jakie przyjmiemy i ścieżki, od 40 minut do ponad godziny. Na terenie Raduni został utworzony rezerwat przyrody Góra Radunia z racji występowania unikalnych gatunków roślin i magicznych paproci.

Jak zwykle najbardziej interesowało nas ( i ciągle interesuje) odnalezienie Kręgu Druidów. Wyobrażaliśmy go sobie jako okręg wielkich dębów otaczających źródło mocy. Nie jesteśmy do końca pewni czy odnaleźliśmy to miejsce, gdyż szlak prowadzący do tego miejsca urywa się. Jednak znaleźliśmy ładną polane, o której domyślamy się, że ona właśnie należy do zacnego Kręgu Druidów.

góra-radunia-ślęża-sobótka-2-1024x576

Tajemnica kultowych wałów

Na Raduni znajduje się jeden ze  starożytnych wałów kultowych. Wał przechodzi przez sam szczyt. Ciekawe, że kiedyś wał osiągał długość 1780m, na co wskazują zachowane części. Posiadamy teorię, że to starożytni Słowianie znosili kamienie ( niekoniecznie do wału), żeby przynieść sobie życiowe powodzenie. Ze źródeł dowiadujemy się, że kamienny krąg otaczał nieznane i tajemnicze sanktuarium księżyca. Czyżby oddawali cześć księżycowi?

starożytne-wały-kultowe

Ponadto, to na szczycie Raduni odbywały się magiczne rytuały i sabaty czarownic oraz imprezy starożytnych Słowian. Wyobraźcie sobie co tam się działo 😀

Interesująca jest też historia nazwy tego miejsca. Radunia była nazywana: Sępią Górą, Gajową Górą, Radnyna (to takie słowiańskie 😉

Im dalej w las

Spacerując po tej niezwykłej górze nie sposób nie zauważyć ciekawych widoków i otaczającą przyrodę (widzieliśmy kunę :D). Lekka wspinaczka jest wręcz genialna i im bliżej szczytu tym bardziej wchłania się tajemniczą nutkę i atmosferę panującą wokół góry. Warto zrobić dłuższy odpoczynek przed samym szczytem, a za polanką. Cisza tam panująca niesamowicie odpręża.

grzyby-góra-radunia-przyroda-ślęża-1024x576

Ewidentnie czuć klimat nieco słowiański, tajemniczy, gajowy. Byliśmy na Raduni w październiku i złapaliśmy co nieco słońca. Jeżeli więc wybierzecie się na spacer po Radunii w odpowiednią pogodę, to ujrzycie majaczące na horyzoncie grzbiety Karkonoszy albo chociaż ich przedgórza. Myślimy jednak, że Radunia jest górą odpowiednią na każdą porę roku i w każdym czasie można odkryć nowe jej tajemnice.