A gdyby tak odejść od podniebnych bitew, międzygatunkowych wojen czy mordowania potworów i skupić się na temacie tak przyziemnym jak chociażby pory roku? A całość ubrać w kolorowe i przyjazne dla oka grafiki, a także dodać możliwość poturlania wielkimi ciężkimi i kolorowymi kostkami? Wtedy uzyskamy pełną napięcia, misternie planowanej strategii i wzajemnych złośliwości grę. Czyli właśnie Pory roku Seasons.

Karta z gry Pory Roku (Seasons)

Jak już wspomniałem we wstępie, nie dajcie się zwieźć kolorami, kostkami czy tematem gry. Seasons to gra przede wszystkim karciana, o dużym poziomie rywalizacji. Większość kart skupia się na uprzykrzeniu rozgrywki innym graczom, a także zdobywaniu punktów ich kosztem. I o zdobywanie punktów, wszystko się tutaj rozbija, gdyż to właśnie ich ilość decyduje o tym, kto wygrał daną rozgrywkę. Ale po kolei.

Plansza symbolizująca upływ czasu

Jak w porach roku Vivaldiego

W grze Pory Roku, wcielamy się w czarnoksiężników, którzy to toczą ze sobą pojedynek w turnieju pór roku. Rozgrywka rozpoczyna się od dobrania dziewięciu kart, a następnie wybraniu spośród nich jednej i przekazaniu reszty graczowi po lewej. Ten zaś robi to samo i tak w kółko, aż w końcu zostaniemy z dziewięcioma wybranymi kartami, tworząc w ten sposób naszą Rękę. Karty te dzielimy zaś na trzy lata, gdyż tyle trwa turniej. Następnie dobieramy karty, które przydzieliliśmy na rok pierwszy i gra się rozpoczyna. Wybieramy sobie jedną z kostek odpowiadającą danej porze roku i rzucamy nią po czym zdajemy sobie sprawę, że kość robi strasznie dużo hałasu, gdy się ją turla po stole i szukamy np. gazety czy zeszytu, które to stłumiłyby hałas. Gdy to już ogarniemy, zbieramy benefity przyznane przez kość, czyli w większości przypadków żetony żywiołów, pozwalające nam rzucać dane karty. Rzucamy co się da i przekazujemy kości dalej. Po zakończonej turze, pierwszy gracz rzuca kością, która została (zawsze ma ich być w grze o jedną więcej niż jest graczy), a następnie odczytuje z niej ile miesięcy trwała nasza tura i o tyle przesuwa znacznik na kolorowym kalendarzu. Oczywiście jeżeli zmieniła się pora to w kolejnej turze rzucamy już innymi kośćmi, a jeżeli zmienił się rok, to dobieramy na rękę karty, które na ten rok przeznaczyliśmy na początku rozgrywki. I tak aż nie miną trzy lata.

Po trzech latach rozgrywki, następuje czas na podliczenie punktów. Sumujemy tutaj punkty z każdej z kart wyłożonych na stole, zebranych kryształów oraz odejmujemy punkty karne, przyznawane np. za posiadanie kart na ręce. Wynik jest trudny do przewidzenia, gdyż zdarzało się, że wygrywa ktoś, kto przez większość gry z pozoru sobie nie radził, aczkolwiek udało mu się zbudować pokaźny zestaw kart, wpływających na końcowy wynik.

Kości do gry Seasons (Pory Roku)

Zmienia się światło w twoich oczach

Pory roku są bardzo dobrze wykonaną grą, składającą się z rozsądnej ilości elementów. Najsłabszym punktem wydają się karty, choć i one wykonane są dość porządnie. Irytują za to kości, które wykonane są aż za dobrze. Są trwałe, mocne i wytrzymałe, a przy tym wielkie, ciężkie i głośne. Uczucia towarzyszące rozgrywce to przede wszystkim ciągłe kombinowanie i planowanie, którą kartę użyć w danej kolejce, a także zaklinanie pod nosem kości, aby dała nam porządane zasoby żywiołów. W końcu bez nich, niewiele byśmy mogli przyzwać kart. Na pochwałę zasługują przede wszystkim grafiki, tworzące bardzo przyjemny klimat. Choć z pozoru mogłoby się tak wydawać, nie jest to gra dla dzieci, ze względu na dość zawiłe i niezbyt elastyczne zasady, których przestrzeganie jest niezbędne aby w pełni cieszyć się grą. Zresztą na naginanie nie ma tutaj miejsca, gdyż z pewnością nie pozwolą na to inni uczestnicy gry. W końcu każde ustępstwo na rzecz jednego z graczy, wpływa na pogorszenie sytuacji pozostałych.

Pory roku - gra karciana z koścmi

Podsumowując. Pory roku, lub w wersji anglojęzycznej Seasons, to świetna gra rywalizacyjna, w którą najlepiej gra się w cztery osoby. Dostarcza sporo emocji i zmusza do aktywizacji szarych komórek. Jest bardzo dobrze wyważona na linni strategia-losowość, a rzuty kostką niemalże zawsze wiążą się z dodatkową porcją emocji. Polecamy wszystkim fanom rywalizacyjnych karcianek.

Metryka 

  • Klimat 7/10
  • Frajda 8/10
  • Interakcja 8/10
  • Wykonanie 7/10
  • Złożoność 5/10
  • Strategia 8/10
  • Losowość 6/10

  • Typ gry : karciana
  • Wydawca : Rebel
  • Autor : Regis Bonnessee – Naiade
  • Rok wydania : 2012
  • Ilość graczy : 2-4
  • Czas gry: 60 minut

Plusy:                                                                   

  • – prosta mechanika rozgrywki
  • – klimat
  • – możesz sobie poturlać wielką kością
  • – dynamiczna i pełna rywalizacji rozgrywka
  • – jest już sporo dodatków
  Minusy:

  • – nie można grać na szklanym stole 😉