tarot-ikona-wpisu

Zbliża się niezwłocznie czas Andrzejek i noc wróżb. Z tej okazji warto przypomnieć sobie podstawowe sposoby wróżenia. Wróżby z wosku pominę natomiast jako, że na łamach Miejsca Mocy nieraz opisywane były gry karciane to skupię się na kartach i przedstawię kilka wróżbiarskich systemów Tarota, które mogą umilić andrzejkową noc. Oczywiście same systemy to tylko część tematyki kartomanckiej i żeby w pełni poznać tę wiedzę należy najpierw poznać podstawy teoretyczne a dopiero później praktykować wróżenie. W niniejszym artykule opisałem oczywiście tylko podstawy podstaw, stanowiące część znacznie większej całości. Jak to ktoś kiedyś słusznie zauważył „Nie ma nic gorszego niż nadgorliwe niedouki” 😉 Dlatego też wróżcie odpowiedzialnie i z pełnym przygotowaniem.

Jak napisałem wyżej tematyka Tarota jest bardzo obszerna i nie mogę wszystkiego opisać w jednym artykule, tym niemniej zanim przejdę do meritum konieczne jest kilka słów wstępu.

HISTORIA

Sam Tarot nie jest bynajmniej pierwszym systemem karcianym. Pochodzenie tych kart datuje się od XIII i XIV wieku jednak najstarsze istniejące źródło wiedzy na ten temat – niemiecki podręcznik – pochodzi z początku XVI w. Dokładne pochodzenie tych kart nie jest wyjaśnione, ale niektórzy (np Samuel Weller Singer, dziewiętnastowieczny okultysta) uważają, że zostały sprowadzone do Europy przez Saracenów, inni wskazują na Indie. Przez wieki Tarot był źródłem zainteresowania kabalistów, alchemików czy tajnych bractw, takich jak osiemnastowieczni różokrzyżowcy. W XIX i XX wieku był praktykowany przez okultystów jak Elphias Levy czy Aleistar Crowley (który stworzył własną wariację talii Thoth Tarot). Był również inspiracją dla wielu artystów i pisarzy jak Salvador Dali, Jan Potocki czy Thomas S. Eliot. Warto też przypomnieć, że na przełomie XVIII i XIX wieku właśnie z Tarota (a dokładniej z Minor Arkanów – części talii) wyłoniły się współczesne karty do gry (służące do gry np. w pokera czy remika) gdzie postaci rycerza i giermka zastąpiła jedna karta waleta.

smierc-tarotSamo słowo TAROT nie znaczy nic. Według słów Franciszka Berni, „jest ono słowem głupim, niemądrym, prostym, oszukańczym w swej prostocie i fascynującym, gdyż wytrysnęły zeń wszystkie słowa” (S. R. Kaplan, The Encyclopedia of Tarot, N. York 1978 t. 1-2, s. 28, przekład za J. W. Suligą). Powyższy cytat wskazuje, że słowo jest anagramem z którego można utworzyć inne słowa: czytane wspak daje TORA (ostatnie T nie jest czytane) czyli pięcioksiąg Starego Testamentu i zarazem filar hebrajskiego prawa, ATOR – egipska bogini zmarłych (w podręcznikach do historii figuruje pod nazwą Hathor), ROTA – co oznacza koło w języku łacińskim, oraz ORAT – również pochodzące z łaciny – modlić się, mówić. Powyższy anagram symbolizuje złożoność całego systemu jak i ścieżkę, którą musi przejść każdy adept zaczynający poznawać tajniki sztuki kartomanckiej.

PARĘ SŁÓW O PRZYGOTOWANIU

Przeciętnemu człowiekowi Tarot kojarzy się jako narzędzie wróżbitów, do bezpośredniego przewidywania przeszłości. Z jednej strony to prawda, ale system kart Tarota ma też głębsze filozoficzne znaczenie – karty stanowią metaforę drogi ludzkiego życia do osiągnięcia zbawienia.

„Ścieżka tarota” jest bowiem praktyką wymagającą od adepta dużej samodzielności. Przy dużej dozie talentu i cierpliwości oraz codziennym obcowaniu z kartami, te z czasem zaczną same odsłaniać swoje sekrety, przeznaczone być może tylko i wyłącznie dla niego.

głupiec-tarotKolejność kart nie jest przypadkowa – na wierzchu talii znajduje się Głupiec – symbol niefrasobliwości, ale i ciekawości świata. Talia Major Arkanów kończy się kartą Świat – symbolizującą wiedzę, radość i najwyższe szczęście które człowiek osiąga w wytrwałej pracy nad własną osobą. Do samych talii przejdę poniżej. Tutaj jeszcze dodam, że mentalna droga jaką musi przejść adept jest długa i kręta. Jej symbolem jest Drzewo Życia gdzie karta Świat jest Korzeniem Drzewa na którym opiera się cała reszta (jak też w rzeczywistym Świecie). Samo Drzewo Życia adept otacza murem, w kształcie czworokąta gdzie każdej ścianie przypisany jest odpowiedni kolor Minor Arkanów – Buław, Kielichów, Mieczy i Denarów (skojarzenie ze znanymi na co dzień pikami, treflami, kierami i karo jest jak najbardziej nieprzypadkowe).

Najbardziej znana talia Tarota (określana jako „klasyczna”) to Tarot Marsylski. I to on będzie przedmiotem dalszego tekstu. Jak już wspomniałem wyżej, Tarot składa się z dwóch talii – Minor Arkanów i Major Arkanów. W świadomości większości ludzi funkcjonuje częściej tylko ta druga talia – przedstawiająca różne postaci i zjawiska, symbolizujące wydarzenia, cechy, uczucia i lęki każdego człowieka. To tam możemy znaleźć Głupca, Kochanków czy też kartę której większość się obawia wylosować – Śmierć (trochę niesłusznie, interpretacja tej karty jest znacznie szersza niż zakończenie życia). Nie mam tutaj miejsca by opisać interpretację wszystkich kart (do tego jest już potrzebna dobra książka, internet stoi otworem, ewentualnie w kolejnym artykule? ;)). Niezbędne jest też prawidłowe ustawienie wszystkich kart w odpowiedniej kolejności symbolizującej tzw. „Drogę głupca” – ścieżkę każdego adepta mającą na celu zaznajomienie się z własną talią ale też i z własnym wnętrzem. Poniżej podaję nazwy polskie Major i Minor Arkanów ale częściej w obiegu funkcjonują nazwy angielskie, francuskie czy też włoskie.

1. Major Arkana:

0. Głupiec
I. Mag
II. Papieżyca (ew. Arcykapłanka)
III. Cesarzowa
IIII. Cesarz
V. Papież
VI. Kochankowie
VII. Rydwan
VIII. Sprawiedliwość
VIIII. Eremita
X. Koło Fortuny
XI. Moc
XII. Wisielec
XIII. Śmierć
XIIII. Umiarkowanie
XV. Demon
XVI. Wieża Boga
XVII. Gwiazda
XVIIII. Księżyc
XIX. Słońce
XX. Sąd Ostateczny
XXI. Świat

2. Minor Arkana

Tę talię układa się według odpowiednich kolorów. Po kolei są to: Buławy, Kielichy, Miecze i Denary. W obrębie każdego koloru karty przybierają następującą kolejność: As, Dwa, Trzy, Cztery, Pięć, Sześć, Siedem, Osiem, Dziewięć, Dziesięć, Giermek, Rycerz, Królowa i Król.

PARĘ SŁÓW O PRAKTYCE

Talię kart po każdym zakończeniu wróżby należy odkładać w wyżej opisanej kolejności, rewersem do góry (wyobrażeniem do dołu). Żadna z kart nie może być odwrócona. Nie należy też używać cudzej talii a nawet dotykać cudzych kart (uważa się, że talia stanowi jedność z interpretatorem i przedłużenie jego/jej ręki). Wróżyć należy bez zewnętrznego przymusu, w czasie i miejscu w którym Interpretator może się skupić na kartach bez zakłóceń z zewnątrz. Wskazane jest też odcięcie się na czas wróżby od osób postronnych (w końcu wróżby najczęściej dotyczą intymnych spraw Pytającego). Komfort psychiczny powinien być zapewniony zarówno po stronie Interpretatora jak i Pytającego dlatego też Pytający nie powinien w trakcie wróżby rozpraszać Interpretatora niepotrzebnymi pytaniami i unikać nerwowego zachowania. Z drugiej strony Interpretator „bierze odpowiedzialność za osobę, której wróży, i nie może się od tej odpowiedzialności uwolnić mówiąc – ja tylko stawiałem kabałę” (J. W. Suliga, TAROT Karty, które wróżą, Łódź 1990, s. 78). Nie należy też wróżyć tej samej osobie w krótkim odstępie czasu (należy odczekać co najmniej siedem dni).

Z talii Tarota należy wybrać kartę symbolizującą pytającego. Można zdać się na ślepy los i wylosować trzy karty spośród których pytający wybiera tą która jego zdaniem najlepiej go opisuje. Można się też zdać na symbolikę astrologiczną – pytający określa swój wiek i znak zodiaku i dopasowuje odpowiednią kartę:

  • Giermek Buław – osoby w wieku do 18 lat; znak Strzelca, Barana lub Lwa,
  • Rycerz Buław – osoby w wieku od 19 do 25 lat; znak Strzelca, Barana lub Lwa,
  • Królowa Buław – osoby w wieku od 26 do 45 lat; znak Strzelca, Barana lub Lwa,
  • Król Buław – osoby  w wieku powyżej 45 lat; znak Strzelca, Barana lub Lwa,
  • Giermek Kielichów – osoby w wieku do 18 lat; znak Ryb, Raka lub Skorpiona,
  • Rycerz Kielichów – osoby w wieku od 19 do 25 lat; znak Ryb, Raka lub Skorpiona,
  • Królowa Kielichów – osoby w wieku od 26 do 45 lat; znak Ryb, Raka lub Skorpiona,
  • Król Kielichów – osoby w wieku powyżej 45 lat; znak Ryb, Raka lub Skorpiona,
  • Giermek Mieczy – osoby w wieku do 18 lat; znak Bliźniąt, Wagi lub Wodnika,
  • Rycerz Mieczy – osoby w wieku od 19 do 25 lat; znak Bliźniąt, Wagi lub Wodnika,
  • Królowa Mieczy – osoby w wieku od 25 do 45 lat; znak Bliźniąt, Wagi lub Wodnika,
  • Król Mieczy – osoby w wieku powyżej 45 lat; znak Bliźniąt, Wagi lub Wodnika,
  • Giermek Denarów – osoby w wieku do 18 lat; znak Byka, Panny lub Koziorożca,
  • Rycerz Denarów – osoby od 18 do 25 lat; znak Byka, Panny lub Koziorożca,
  • Królowa Denarów – osoby od 25 do 45 lat; znak Byka, Panny lub Koziorożca,
  • Król Denarów – osoby w wieku powyżej 45 lat; znak Byka, Panny lub Koziorożca.

walet-monet-tarotPrzykładowo, 24-letnia osoba, urodzona 23 grudnia będzie personifikowana poprzez kartę Rycerza Denarów (Waleta Monet, zdjęcie obok). Po wyborze karty personifikującej Interpretator do końca wróżby już jej nie dotyka. Co się tyczy sposobów tasowania to może to czynić zarówno Interpretator jak i Pytający. Jeśli czyni to Interpretator to najpierw sam tasuje karty, rozrzuca je na stole, miesza i zgarnia kupkę, dając Pytającemu do trzykrotnego przełożenia lewą ręką, ku sobie. Karty lądują na stole wyobrażeniem (awersem) do dołu. Odkrycie może nastąpić metodą pozytywu (podnosząc kartę od lewej bocznej krawędzi na drugą stronę,  tak jak by się otwierało drzwi) lub negatywu (od dolnej krawędzi na wierzch).

RODZAJE WRÓŻB

Na koniec możemy przejść do najciekawszej części czyli rodzajów (układów) wróżb i do interpretacji kart w tych układach. Zdecydowałem się tutaj przedstawić trzy „klasyczne” układy.

I. Celtycki krzyż

Wróżba ta skupia się na dążeniach i pragnieniach a także lękach pytającego związanych z przyszłością. Oprócz karty pytającego (1.) do tego układu stosowane jest jeszcze dziewięć kolejnych kart (ustawianych według schematu na zdjęcia nr 1. Kolejne karty oznaczają:

1. Krzyż celtycki

1. Krzyż celtycki

 

  1. Ta karta symbolizuje główny czynnik/powód czyli Pytającego i w jakim stanie  ducha obecnie się znajduje,
  2. Świat – symbol zewnętrznych wpływów ze świata wpływających na życie pytającego, również konflikt między pytającym, a światem zewnętrznym,
  3. Podstawa – opisuje wewnętrzne potrzeby i myśli, uczucia i pragnienia pytającego, odkrywa także dążenia i cele pytającego,
  4. Przeszłość – opisuje zdarzenia, które umiejscowiły pytającego w obecnej sytuacji i jaki wpływ wywarły na niego,
  5. Możliwy wynik – to prawdopodobieństwo rezultatu wydarzeń, na aktualnym etapie życia, jednak nie przesądza o ostatecznym wyniku,
  6. Wynik – karta ta musi być odczytywana razem z poprzednimi pięcioma kartami a następnie porównana razem z kolejnymi czterema kartami,
  7. Jaźń –  uzupełnia i uszczegóławia informacje z kart numer 1. i 3.,
  8. Otoczenie – w przeciwieństwie do karty 2. – symbolizuje wpływ Pytającego na otaczający świat i na najbliższych mu ludzi, również ich oczekiwania i nadzieje związane z pytającym,
  9. Oczekiwania – odczytywana razem z kartami 1., 3 ., 7. i 8. – razem opisują dylemat (problem) Pytającego i jakiego rozwiązania oczkuje, a także ukazują co i dlaczego kieruje wyborami pytającego,
  10. Rezultat – odczytywana jest razem z kartami 5. i 6. – razem analizowane przedstawiają wynik działań Pytającego i konsekwencji jakie poniesie.

II. Podkowa

Ten system wróżebny odzwierciedla ważny dylemat w życiu Pytającego. Jest to ten moment w którym człowiek musi podjąć ważną decyzję rzutującą na jego przyszłe życie. Może to być kwestia wyboru studiów, albo tego czy zmienić miejsce zamieszkania. Karty wykłada się i odkrywa według kolejności pokazanej na zdjęciu nr 2.

2. Podkowa

2. Podkowa

  1. Przeszłość – opisuje całokształt postępowania Pytającego do obecnego momentu,
  2. Teraźniejszość – opisuje to co dzieje się w życiu Pytającego w chwili obecnej i przede wszystkim dylemat przed którym stoi,
  3. Przyszłość – opisuje przyszłe życie Pytającego, a także jego oczekiwania i obawy,
  4. Rozwiązanie – najważniejsza karta w tym układzie ponieważ informuje o rozwiązaniu dylematu nurtującego Pytającego, jakiego wyboru ma dokonać i jakie środki w tym celu ma zastosować,
  5. Otoczenie – podobnie jak w Celtyckim krzyżu opisuje jaki wpływ mają jego wybory na otaczające go środowisko,
  6. Trudności – symbolizuje bariery i przeszkody które Pytający napotka na swojej drodze, kiedy podejmie swój wybór,
  7. Rezultat – opisuje konsekwencje działań Pytającego.

III. Zegar

Karty ustawiamy tak jak na zdjęciu – 12 kart w okręgu, a na środku trzynastą kartę personifikującą Pytającego. Każda z 12 kart symbolizuje wydarzenia z każdego miesiąca. Co ciekawe wróżba może dotyczyć zarówno przyszłego jak i minionego roku (dlatego też najdogodniej jest układać ją w sylwestrową noc). W przypadku poznania przyszłości kierunek rozkładania kart jest zgodny z ruchem wskazówek zegara. Jeśli przeszłość – na odwrót. Karty symbolizują miesiące: 1. – styczeń, 2. luty itd. Jeśli wróżymy w marcu to karta numer 1. będzie symbolizowała kwiecień.

3. Zegar

3. Zegar

PARĘ SŁÓW NA ZAKOŃCZENIE

Tak jak pisałem we wstępie – niniejszy artykuł jest tylko podstawą i  na pewno nie należy go traktować jako opracowania naukowego, ani tym bardziej jako „księgi czarów”. Moim  celem jest zainteresowanie tematem i zapoznanie Czytelnika ze zjawiskiem, którego nie opisuje się według prostych wzorców. Aby lepiej poznać ten system warto sięgnąć po szczegółową literaturę (ja korzystałem z cytowanej tutaj pozycji Jana Witolda Suligi ‚TAROT karty, które wróżą’), albo czerpać wiedzę z innych źródeł (dla znających język angielski polecam stronę: learntarot.com) gdzie jest opisane wszystko co pominąłem. Natomiast system Tarota jako filozofia zawiera elementy, które są ważne dla życia każdego człowieka. Mam tu na myśli przede wszystkim głębsze poznanie siebie i obserwację swojej osoby z innej perspektywy, nie tylko tej codziennej.