CD Projekt, udało się w sposób mistrzowski wykreować, a następnie wykorzystać markę jaką jest Wiedźmin. Jednakże sama marka to nie wszystko, dlatego do stworzenia gry planszowej Wiedźmin zatrudniono specjalistę. Zobaczmy co z tej współpracy wyszło.

wiedzmin-gra-przygodowa-box

Wiedźmin Gra Przygodowa to planszówka, która powstała we współpracy CD Projekt Red oraz Ignacego Trzewiczka, autora takich gier jak Robinson Crusoe, Zombiaki czy Neuroshima Tactics. Pierwsze co zauważamy, to rozmiary i sporawy ciężar pudełka. Nic dziwnego, ponieważ gra składa się z wielu elementów, na których rozłożenie trzeba poświęcić około 15 minut. Poza mnóstwem żetonów, mamy tutaj świetne karty misji, w rozmiarze kart do Tarota, mnóstwo kart przygód, karty rozwoju bohaterów oraz karty dobrego i złego losu.

wiedzmin-gra-przygowa-planszowa-figurki

Każdy z graczy dostaje również kartę postaci oraz bardzo ładną figurkę swojego bohatera. A tych jest do wyboru czwórka: Geralt, Triss, Jaskier i Yarpen Zigrin. Z jednej strony szkoda, że postaci nie ma więcej, z drugiej zaś są one bardzo dobrze zbalansowane, przez co każda ma inne atuty oraz w inny sposób wykonuje misje. Kolejne postacie zachwiały by więc równowagę, co mogło by doprowadzić np. do konfliktu pomiędzy czarodziejkami, podczas gry reszta graczy mogłaby skupić się na swoich celach. Ciężko powiedzieć czy to dobrze czy źle, może kiedyś zaprojektujemy autorską postać Yennefer , aby się o tym przekonać 🙂

wiedzmin0gra-przygodowa-karta-postaci

Ci, którzy dobrze znają świat Wiedźmina, mogą mieć pewien problem z umiejscowieniem fabularnym gry. Pojawiają się tutaj zarówno postaci, które pojawiły się dopiero w grze, jak np. Vernon Roche, a także te, które zmarły w książce, więc niemożliwe byłoby spotkanie obydwu w jednej rozgrywce. Po przyjrzeniu się też grafikom na kartach, możemy zauważyć, że gra komputerowa Wiedźmin Dziki Gon, zdecydowanie nie była jeszcze gotowa. Przewijają się tutaj bowiem grafiki zarówno z drugiej jak i trzeciej części gry (patrz np. na trolla czy leszego).

Od wskazówek po dowody

Skupmy się teraz na rozgrywce. Ta kręci się wokół wykonywania misji. Każdy z graczy dobiera na początku jedną kartę, która ma fabularny opis zadania, miejsce w którym należy je ukończyć, zadania poboczne oraz konsekwencje, które trzeba będzie ponieś po jego ukończeniu. Tak samo jak w książkach, tak i tutaj nasi bohaterowie mogą np. przypadkiem wplątać się w polityczną intrygę, z której nie uda im się wyjść bez szwanku. Jednakże tym co jest najważniejsze na karcie misji są punkty, które otrzymuje się za wykonanie zadania oraz informacje, które trzeba zebrać aby móc je zakończyć. Bo właśnie to punkty decydują o tym, kto wygra daną rozgrywkę.

wiedzmin-gra-przygowa-planszowa-karty-misji

Na początku gry, gracze ustalają po którym zakończonym zadaniu gra się kończy, a gdy pierwsza osoba wykona np. piąte zadanie, reszta graczy kończy swoją kolejkę i następuje zliczanie punktów. Gracz, który w trakcie rozgrywki zebrał ich najwięcej, wygrywa grę. Drugim ważnym elementem, są informacje (wskazówki), które zbierają gracze. Podczas poruszania się po planszy, gracze wchodzą na znane ze świata Wiedźmina lokacje. Po zakończeniu na nich ruchu, dostajemy żeton wskazówki, w kolorze wskazanym na polu.

Każda z postaci ma swój własny przelicznik żetonów wskazówek na żetony dowodów, które to właśnie są potrzebne, aby wykonać dane zadanie. Co za tym idzie, Geraltowi najłatwiej jest zebrać czerwone dowody, a Jaskrowi dowody fioletowe. I właśnie przelicznikiem, należy się kierować, aby oszacować poziom trudności danej misji. Jeżeli będąc Geraltem, musimy zebrać dwa czerwone dowody, aby móc zakończyć zadanie, to od razu wiemy, że będzie one łatwe. Z drugiej zaś strony, za jego wykonanie dostaniemy niewiele punktów.

wiedzmin-gra-przygodowa-zetony-dowodow

Mechanika gry

Każda z tur polega na wykonaniu dwóch z kilku akcji dostępnych na karcie postaci. Poza standardowymi akcjami, takimi jak podróż czy odpoczynek, każda z postaci ma swoja specjalną umiejętność, taką jak przyrządzanie eliksirów czy śpiewanie. W czasie gry, niektóre akcje mogą zostać zablokowane przez żetony złego losu, a aby je odblokować, należy pociągnąć kartę, która raczej nie zwiastuje nic dobrego.

wiedzmin-gra-przygodowa-plansza

Podczas gry spotykamy również potwory, z którymi będziemy walczyć. Niestety na ich kartach pojawiają się kilkukrotne błędy, sprawiające iż ich opis jest bez sensu, dlatego należy przymknąć na błędy oko i ustalić, że opis jest inny. Co ważne, gracze nie mogą ze sobą walczyć, jednakże mogą wymieniać się zdobytymi żetonami wskazówek, przeszkadzać sobie zdobytymi kartami i umiejętnościami czy zdobywać dodatkowe punkty, pomagając innemu graczowi wykonać jego misję. Co ciekawe, gracz któremu pomoc jest udzielana, nie może jej odmówić, a tak naprawdę najwięcej zyskuje pomagający, gdyż mimo pomocy, gracz wcale nie jest bliżej wykonania zadania. Jedynie dostaje dodatkowe trzy punkty, podczas gdy pomagający otrzymuje ich sześć.

witcher-adventure-board-game-monsters

Tym co potrafi dodatkowo namieszać w rozgrywce są karty śledztwa. Są one odpowiednikiem kart przygód z innych gier i mogą zawierać naprawdę różne wydarzenia czy spotkania, które skutkują poniesieniem negatywnych konsekwencji, koniecznością walki, otrzymaniem nagrody czy zmuszają gracza do wykonania testu. Wszystkie zaś testy wykonuje się rzucając zestawem kości wspólnych, tych z białymi grafikami, oraz dodatkową kością gracza w jego kolorze. Co ciekawe, Geralt ma, aż trzy kości, co znacząco ułatwia my testy walki.

witcher-adventure-game-cards

Wyjątkowi bohaterowie potrzebują wyjątkowych umiejętności

Każdy z graczy ma dodatkowo zestaw kart rozwoju, które potrafią znacząco ułatwić mu grę. Aby otrzymać taką kartę, wystarczy poświęcić swoją akcję na rozwój, który to pozwala dobrać graczom jedną z kart. Geralt może tam odnaleźć znaki czy receptury eliksirów, Triss czary, Yarpen uzbrojenie, a Jaskier sposoby na korzystanie z powodzenia innych graczy czy możliwości ucieczki z opresji.

wiedzmin-gra-planszowa-przygodowa-karty-rozwoju

 

Podsumowanie – wady i zalety

Podsumowując, gra zasługuje na pochwałę w kwestii jej wykonania. Mnóstwo kart, żetonów, plastikowe figurki i porządnie wykonana plansza stanowią naprawdę spory atut tego tytułu. Szkoda jedynie, że wytłoczka wewnątrz pudełka, wcale nie ułatwia utrzymania poszczególnych elementów porządku, więc tak czy siak, niezbędne okażą się woreczki strunowe. Instrukcja jest czytelna i pozwala szybko przebrnąć przez zasady, a także odnaleźć poszczególne zapisy bez problemu. Jednakże w niektórych kwestiach pozostaje niejednoznaczna, co może nastręczyć czasem trudności.

wiedxmin-gra-przygodowa-kosci

Wszystkie kości postaci, które są wykorzystywane w testach walki czy umiejętności.

Irytujące są również błędy i niedopracowania niektórych kart. O ile grafikom nie można nic zarzucić, to opisom już tak. Przy takim tytule pomylone symbole czy literówki są już raczej niewybaczalne. Podoba nam się również to, że każda z postaci ma swoje kostki, które dodaje do kostek wspólnych podczas wszelkiego rodzaju testów walk czy umiejętności. Bardzo urozmaica to grę. Jedynym mankamentem rozgrywki, jest to, iż w większości polega ona na samotnym zwiedzaniu królestw północy, pokonywaniu potworów i wykonywaniu swoich własnych zadań. Co prawda interakcja pomiędzy graczami została tutaj zepchnięta na drugi plan, jednakże nie oznacza to, że nie ma jej w ogóle. Właśnie na interakcji polega większość umiejętności Jaskra, a handel wskazówkami, często potrafić zmienić przebieg rozgrywki. Nie raz zdarzało się, że odpowiednie wykorzystanie kart dobrego, oraz co ciekawe, złego losu, zepchnęło wygrywającego gracza na trzecie miejsce. Czasami może się zdarzyć, że będziemy mieli okazję podejrzeć wierzchnią kartę z danego stosu, a następnie przygotować się, aby konsekwencje jej wyciągnięcia nie dosięgnęły nas, tylko innych graczy.

witcher-adventure-game-missions

Wiedźmin Gra Przygodowa jest ciekawym, lecz nie idealnym tytułem.

Błędy oraz zepchnięcie interakcji na drugi plan, jest dla wielu argumentem, aby skreślić ją całkowicie. My jednak nie jesteśmy nią zawiedzeni. Niedomówienia i błędy omawiamy na samym początku gry, aby uniknąć wątpliwości w trakcie. I mimo iż graliśmy w grę już kilkukrotnie nadal się nam nie nudzi. Warto pamiętać, iż mimo że gra wygląda na skomplikowaną, wcale taka nie jest. W końcu polega ona na poruszaniu się po planszy, a wszelkie dodatkowe elementy mają nam urozmaicić rozgrywkę. Grę polecamy oczywiście fanom Wiedźmina, a także każdemu, kto ma ochotę pograć w lekką i dobrze wykonaną planszówkę. A jeżeli lubisz takie tytuły jak np. Talisman czy szukasz czegoś w stylu uproszczonego Arkham Horror, to będzie to tytuł dla Ciebie.

Typ gry: przygodowa
Liczba graczy: 2-4
Czas gry: 90 min
Wydawca w Polsce: Fantasy Flight Games
Autor: Ignacy Trzewiczek
Rok wydania: 2014